پنجمین جایزه جهانی اربعین

 

 

مروری بر پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین

آیین اختتامیۀ پنجمین دورۀ این جایزۀ بین‌المللی و افتتاحیۀ ششمین دوره، به صورت همزمان، سه‌شنبه نهم مهرماه ۱۳۹۸ ساعت ۹ صبح در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با حضور مسئولین نهادهای مختلف، سفرای کشورهای شرکت کننده و دانشجویان و طلاب خارجی شاغل به تحصیل در ایران برگزار شد. در این رویداد همچون ادوار گذشته، به شرکت‌ کنندگانی که آثارشان بنابر انتخاب هیات داوران به جمع آثار منتخب در سه بخش عکس، فیلم و سفرنامه راه یافته‌ بودند، لوح سپاس و هدیه تقدیم شد.

برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب این دوره، از برنامه‌های جنبی آیین اختتامیه بود. 42 اثر منتخب در نمایشگاه جنبی به نمایش در آمدند. در میانۀ این مراسم نیز از پوستر فراخوان ششمین جایزۀ جهانی اربعین نیز در این مراسم رونمایی شد.

پوستر فراخوان ششمین جایزۀ جهانی اربعین

جناب آقای دکتر ابراهیمی ترکمان، رئیس محترم سازمان در این مراسم نخستین سخنرانی را ایراد کردند. ایشان گفتند یکی از آموزه های که دین مبین اسلام همواره بر آن تاکید دارد این است که انسان نباید خودبین بوده؛ بلکه باید خدا بین باشد. یکی از بزرگترین مشکلات بشر این است که دیگران را نمی تواند ببیند و خودبین است.

ترکمان خاطر نشان کرد: آنچه امام حسین (ع) را در دل آحاد مردم عزیز و برگزید در واقع عشق به آن امام همام بود که روز به روز بر این عشق افزوده می شود.

وی افزود: دبیرخانه جایزه جهانی اربعین در این دوره پذیرای شرکت‌کنندگانی از ۱۹ کشور از جمله آذربایجان، افغانستان، اندونزی، ایتالیا، ابران، بحرین، پاکستان، ترکیه، زیمبابوه، سنگاپور، عراق، عمان، غنا، کویت، کنگو، لبنان، میانمار و هند بوده که در این دوره ۱۱ کشور آثار منتخب دارند.

در ادامۀ مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. سید عباس صالحی در آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین با اشاره به جایگاه و ارزش ها و پیام فاخر اربعین ،گفت: امروز هیچ مناسک دینی را در قالب اربعین از نظر گستره تنوع افراد اعم از کودک و نوجوان، سالمندان، قومی و ملیتی نمی توان تبیین کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه دیگر ویژگی اربعین را فراطبقاتی بودن عنوان کرد و گفت: این مناسک فقط محدود به متمکنین نیست بلکه همه اقشار مردم اعم از دارا و فقیر و افراد عادی هم در آن حضور گسترده دارند.

به گفته صالحی مناسک اربعین از سویی نیز فراساختاری است؛ به نوعی که ا ز لحاظ زمان، حرکات، سکنات و دیگر اتفاقات پیرامون آن قابل مقایسه با دیگر مناسک نیست.

در انتها و پس از اهدای جوایز، جناب آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در این مراسم سخنرانی کردند. معاون اول رئیس جمهور در آئین اختتامیه پنجمین جایزه جهانی اربعین اظهار کرد: خداوند را شاکرم که توفیق حضور در این جلسه را دارم. اربعین در فرهنگ شیعه یک سنت دیرینه است که همه ساله برای حفظ پیام عاشورا برگزار می‌شود. عاشورا احیاگر ارزش‌های انسانی و همچنین الهام بخش حرکات آزادی بخش است.

وی افزود: اربعین به تعبیری دیگر یادآور آزادگی، اصلاح دینی و ایستادگی در برابر ستم است، همین ویژگی‌های بزرگ باعث شده علما اصرار داشته باشند با برگزاری راهپیمایی اربعین فرهنگ عاشورا زنده و پابرجا بماند. آنچه اربعین را برجسته کرده انتقال پیام به جهانیان است. مردم از اربعین پیام‌های مختلفی دریافت می‌کنند و این مسئله مختص به شیعیان یا غیرشیعیان نیست بلکه اربعین به همه درس مقاومت را یادآوری می‌کند.

وی با تقدیر از سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: برگزاری جایزه جهانی اربعین اقدامی قابل تأمل است که بابت آن باید از سازمان فرهنگ و ارتباطات تشکر کرد که زمینه‌ای فراهم آورد تا هنر به مقوله اربعین ورود کند.

جهانگیری گفت: مراسم راهپیمایی اربعین حسینی مراسمی استثنائی در بین همه کشورهای دنیاست؛ چرا که در این مراسم جمعیتی میلیونی از یک کشور در مدتی کوتاه و محدود به کشوری دیگر می‌روند؛ ممکن است گفته شود سالانه چند میلیون ایرانی به کشورهای مختلف و مقاصد گردشگری گوناگون سفر می‌کنند، اما اینکه در یک دوره ۱۰ یا ۲۰ روزه چند میلیون ایرانی از مرزهای زمینی به کشور همسایه سفر می‌کنند و باز می‌گردند اتفاقی استثنائی است و به این معناست که دولت زمینه ساز چنین حرکتی بوده است.

در بخشی از این مراسم نیز سرکار خانم زهرا عبادی هنرمند نقاشی با شن کشورمان به هنرنمایی پرداخت و صحنه هایی از عزاداری سیدالشهدا (ع) و پیاده روی اربعین را با هنر خود به تصویر کشید.

این مراسم توسط شبکه­های داخلی و خارجی پوشش خبری داده شد و اخبار آن در رسانه ها اعم از برخط و غیر برخط انعکاس گسترده ای یافت.

مراسم اختتامیه به روایت تصویر