چهارمین جایزه جهانی اربعین

 

 

مروری بر چهارمین دورۀ جایزه جهانی اربعین

مراسم اختتامیه چهارمین دورۀ جایزه جهانی اربعین ، اول آبان ماه 1397 در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) در تهران برگزار شد.

سید محمدحسین هاشمی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در این مراسم گفت: گردهمایی باشکوه اربعین حسینی، بزرگترین اجتماع مذهبی جهان و افتخار عالم اسلام و جهان تشیع محسوب می‌شود؛ خلق جلوه‌های عاشقانه و راز و نیاز خالصانه جمع عظیمی از زائران و دلباختگان حضرت سیدالشهدا (ع) از بیش از 50 کشور جهان که نمودی از اقتدار امت اسلامی است، از صحنه‌های بیادماندنی این رویداد عظیم به حساب می‌آید.

وی افزود: مستندسازی جلوه‌های ماندگار این کنگره عظیم از طریق دریافت عکس، فیلم و سفرنامه از نگاه رهپویان راه حسینی از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است.

ایشان ادامه داد: جایزه جهانی اربعین که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بنیان نهاده شده در نظر دارد، ضمن ارج نهادن و تقدیر از کسانی که در مستندنگاری این رویداد بی نظیر مشارکت کرده‌اند، با نگاه هنری به آثار دریافت شده به رسم یادبود از برترین‌های هر حوزه قدردانی کند.

هاشمی تصریح کرد: چهارمین جایزه جهانی اربعین از اولین روزهای اعلام فراخوان با استقبال خوب مردمی در سه بخش عکس، فیلم و خاطره مواجه شد. آثار رسیده به دبیرخانه بسیار ارزنده و در مقایسه با سال گذشته، از رشد دو برابری برخوردار بود.

وی به جمع آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین اشاره کرد و گفت: آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین از 25 کشور بوده که در بخش عکس 5127 اثر و در بخش فیلم 173 فیلم کوتاه، بلند، مستند و داستانی و در حوزه سفرنامه و خاطره 215 اثر است.

هاشمی خاطرنشان کرد: هیأت داوران چهارمین جایزه جهانی اربعین که از شخصیت‌های برگزیده هر سه حوزه است، آثار دریافتی از کشورهای عراق، بوسنی، پاکستان، هند، افغانستان، ایتالیا، استرالیا، آذربایجان و ترکیه را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند.

وی در پایان سخنان خود، افزود: براین اساس 15 تندیس و جایزه نقدی به برگزیدگان هر سه بخش اعطا خواهد شد و 45 لوح تقدیر به صاحبین آثار راه یافته به نمایشگاه چهارمین دور جایزه جهانی اربعین تقدیم می‌شود.

در ادامه این آیین اختتامیه، ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی بیان داشت: تمام شخصیت‌های آزاده جهان به قیام امام حسین(ع) توجه می‌کنند؛ چون امام حسین(ع) برای احقاق حق تلاش کرد تا بندگان خدا را از جهالت و حیرت ضلالت و گمراهی، نجات دهد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین گفت: برگزاری این جایزه از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای این است که ما هم سهمی در بزرگداشت عظمت امام حسین(ع) داشته باشیم و خوشبختانه امروز آثاری که به این سوگواره رسیده آثار ارزشمندی هستند.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان سخنان خود در این آیین را با تقدیر از مردم عراق در پذیرایی از زوار اربعین حسینی و خلق صحنه‌های ماندگار در راهپیمایی اربعین به اتمام رساند.

سپس حجت‌الاسلام قاضی‌‌عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی ضمن اشاره به اهمیت ثبت حماسه و شور و محبت موجود در راهپیمایی اربعین گفت: زیارت اربعین نباید جنبه سیاحتی پیدا کند و هدفمند بودن مسأله اربعین باید برای همه روشن و تبیین شود. امروز یکی از جلوه‌های اربعین حسینی را در همایش عظیم پیاده‌روی اربعین مشاهده می‌کنیم و البته هنوز هم بسیاری از صحنه‌های مربوط به این شور، برای ما مغفول است و نتوانسته‌ایم آن را به تصویر بکشیم.

همزمان با آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین از فراخوان پنجمین دور این رویداد هنری، فرهنگی و دینی بین­ المللی نیز رونمایی گردید.

این مراسم با حضور شخصیت‌های فرهنگی، دینی و جمعی از سفرا و نمایندگان فرهنگی کشورهای خارجی در جمهوری اسلامی ایران و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران برگزار شد.