نخستین جایزۀ جهانی اربعین

مروری بر نخستین جایزه جهانی اربعین – عکس

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1393 با توجه به ظرفیت معنوی بی­ نظیر و ارزشمند اربعین سید و سالار شهیدان، حسین ابن علی علیه السلام،که با راهپیمایی میلیونی شیفتگان آن حضرت از سراسر جهان همراه است، تصمیم به برگزاری رویدادی فرا ملی گرفت تا جلوه­های این رویداد دینی بین ­المللی را به نحوی درخور و بیش از پیش به جهانیان بنمایاند. بدین ترتیب اولین جایزه جهانی اربعین با موضوع عکس در این سال برای نخستین بار در ایران و جهان برگزار شد.

پس از انتشار فراخوان اولین دوره جایزه جهانی عکس اربعین، دریافت آثار عکاسان علاقه­ مند و مشتاقان به شرکت در این جایزه جهانی آغاز شد. در نهایت 1250 اثر از 146 عکاس از ایران، عراق، سوریه، لبنان، الجزایر، پاکستان، عمان، قطر، بحرین و کویت به دبیرخانه دائمی «جایزه جهانی اربعین» واصل گردید. از میان آثار دریافتی، تعداد 850 عکس به مرحله بعدی برای قضاوت اولیه داوران انتخاب راه یافتند.

دبیر اجرایی این جایزه، جناب آقای دکتر جوادیان، ضمن سازماندهی امور، از اساتید بنام هنر عکاسی و تصویرسازی برای داوری آثار دعوت به عمل آوردند. بدین ترتیب داوری اولین جایزه جهانی عکس اربعین را آقایان دکتر مجتبی آقایی، دکتر رسول اولیازاده و دکتر امیرعلی جوادیان که همگی از مدرسین صاحب نام عکاسی در دانشگاه­های جمهوری اسلامی ایران ودارای تالیفات متعدد در این حوزه هستند، به عهده گرفتند.

پس از ارزیابی آثار، 6 نفر از هنرمندان به نام­های امیر عنایتی از تربت حیدریه، عبدالرحمان مجرد از اردبیل، رنجبر زیدانلو از قوچان، مهدی هادی­پور از قوچان، نوید حسین از پاکستان و سید ابراهیم موسوی از عراق، به عنوان شرکت­کنندگان برتر اولین جایزه جهانی اربعین انتخاب شدند و به آن­ها، جوایز نقدی و نیز لوح تقدیر وتندیس جایزه جهانی اربعین به رسم یادبود اهدا گردید.

مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی اربعین روز 14 اردیبهشت 1394، مصادف با سالروز درگذشت حضرت زینب سلام الله علیها، در سالن همایش­های موزه امام علی (ع) در تهران برگزار گردید. در این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، رییس محترم سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، جناب آقای دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان به ایراد سخنرانی در باب اهمیت بزرگداشت عاشورا و اربعین حسینی، به عنوان نمادهای اقتدار اسلام پرداختند.

این مراسم با افتتاح نمایشگاه 50 اثر برگزیده از هنرمندان و عکاسان شرکت‌کننده در «اولین جایزه جهانی عکس اربعین» در محل موزه امام علی (ع) همراه بود.

افتتاح نمایشگاه