مروری بر گذشته هفتمین جایزه جهانی اربعین

مروری بر هفتمین دوره جایزه جهانی اربعین

 

شش دوره جایزه جهانی اربعین از سال 1393 تا سال 1399در رشته‌های عکس، فیلم، سفرنامه و فعالیت برتر در فضای مجازی برگزار و در هفتمین دوره در سال 1400 بخش کتاب نیز به رشته‌های جایزه اضافه شد.

در این دوره برغم محدودیت‌های ناشی از فراگیری بیماری کرونا، استقبال شایانی از فراخوان جایزه شد و آثاری از 24 کشور به دبیرخانه رسید و مورد ارزیابی و قضاوت داوران قرار گرفت.

در هفتمین جایزه جهانی اربعین بالغ بر 4 هزار و 800 اثر در پنج بخش عکس، فیلم، سفرنامه، فعالان فضای مجازی و کتاب به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین رسید و این رویداد پذیرای شرکت کنندگانی از بیش از 24 کشور مختلف دنیا  از جمله آذربایجان، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایران، بحرین، پاکستان، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، ترکیه، الجزایر، روسیه، ژاپن، صربستان، عراق، عربستان سعودی، کانادا، کنگو، لبنان، مالاوی، مکزیک و هندوستان بود.

در این دوره آثار ارسالی هنرمندانی از عراق، ایران، ترکیه، آذربایجان، تایلند، افغانستان و انگلستان به شرح زیر برگزیده شدند:

در بخش عکس آقایان احمد عبدالامیر از عراق، هادی دهقانپور از ایران، ارجان ارسلان از ترکیه با داوری آقایان دکتر امیر علی جوادیان، کمال الدین شاهرخ و علیرضا عابدی، حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

برترین‌های رشته فیلم در دو بخش حرفه‌ای و مردمی با داوری آقایان امیرحامد اقشایی، امیرحسین ملیانیان و محمدرضا چاوشی انتخاب شدند.

 

برگزیدگان بخش حرفه‌ای فیلم به ترتیب آقایان محمد (فرج) صالحی، روح الله اسدی کیادهی  و مجید عزیزی از ایران بودند. در این بخش هیأت داوران اثر آقای الچین آقازاده از کشور آذربایجان را واجد تقدیر و جایزه ویژه شناختند.

بخش فیلم مردمی نفر اول نداشت و نفر دوم خانم زهرا لمپان از تایلند و نفر سوم آقای علی سلطانی از ایران بودند.

 

برگزیدگان بخش سفرنامه و بخش فعالان مجازی با داوری آقایان دکتر علی حسن حیدری، ایمان اسلامیان، محمد علی حبیبی داویجانی، علی بازگشا و محمدکاظم مبینی انتخاب شدند. در بخش سفرنامه خانم مریم قندی از ایران، آقای عباس کریم المحمداوی از عراق و آقای محمد اعتمادی از افغانستان رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. همچنین صفحه فیسبوک قناه النورین، صفحه اینستاگرام ahlulbayttv و صفحه اینستاگرام hoseiniee به ترتیب نفرات اول تا سوم بخش فعالان فضای مجازی بودند.

 

در بخش کتاب با داوری آقایان دکتر سیدمجید امامی، دکتر علیرضا افضلی، دکتر محمدرضا برزویی، دکتر صابر اکبری، دکتر جبار شجاعی و دکتر سعید غفاری ، آقای دکتر محمدرضا عابدینی با کتاب قدم عاشقی و آقای دکتر محمد رضا پویافر با کتاب زیارت های پیاده در جهان معاصر از ایران و آقای سرجان مارکوویچ از صربستان رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

 

 

آئین اختتامیه و قدردانی از برگزیدگان روز چهارشنبه 27/11/ 1400 ساعت 9 صبح با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در محل حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی برگزار و پخش برخط (آنلاین) رأس ساعت 10 صبح شروع شد.

 

این مراسم از طریق پایگاه اطلاع رسانی جایزه به نشانی https://intlarbaeen.com و صفحه اینستاگرام جایزه به نشانی intle_arbaeen_award@ قابل مشاهده بود.

همچنین لینک پخش زنده برای درج در گروه‌های تلگرامی به شرح زیر اعلام شد:

https://cdn1.tehranstream.ir